Nederlands KorenFestival

• anita

Hallo, zijn op deze site ook koren aanwezig die meedoen aan het Nederlands Korenfestival ?

Groetjes Anita.

• math

Welk korenfestival. Er worden jaarlijks honderden korenfestivals gehouden. Er is 1 festival dat enig gewicht in de schaal legt en dat is het AVRO's korenfestival. Er zijn er zo nog enkele maar ieder koor of gezelschap kan een korenfestival opzetten en organiseren. Grootste gedeelte wat georganiseerd wordt is 3 maal niks. Vaak zitten in de jury dirigenten die er met hun eigen koor totaal niets van bakken terwijl je door die mensen inhoudelijk toch beoordeeld wordt.

Iedereen klooit maar wat aan. Wildgroei van hier tot Tokio.

Sorry dat ik zo negatief ben maar dat is mijn ervaring in de 30 jaar dat ik met koren zing en muziek maak.

Als je serieus beoordeeld wil worden, schrijf dan in op een van de toernooien van de Deutsche Sangerbund in Nord-Rhein Westfalen. Iedere Duitse bondstaat heeft zijn eigen toernooi. Je begint onderaan met Stufe 1 daarna 2 daarna 3 en tenslotte kun je Meisterchor worden. Deze titel is een onbetwiste titel die je max 5 jaar mag voeren daarna ben je bverplicht de titel opnieuw te behalen.

Ga je binnen 5 jaar niet opnieuw op, dan mag je van voren af aan beginnen.

Reglementen liggen vast, ook de stukken die je verplicht moet zingen liggen vast. Aan het koor de mogelijkheid om een aantal keuze werken te zingen. Wil je promoveren dan zullen alle werken van een bepaald niveau gezongen moeten worden.

Nederlandse koren kunnen hier ook aan deelnemen. Probleem is meestal dat zi de moeilijkheidsgraad bij lange niet kunnen waarmaken om aan zo'n toernooi deel te nemen.

Het zou tijd worden dat de verschillende bonden in plaats van elkaar vliegen af te vangen en met boter op hun kop rond te lopen eens om de tafel gingen zitten en tot vruchtbare en constructieve samenwerking zouden overgaan.

Ik zweer niet bij het Duitse model, hoewel daar prachtige elementen inzitten om tot een duidelijke kwaliteitsverbetering van de deelnemende koren te kunnen komen.

Hier wordt echter door vaak goedwillende amateurs, wat aangeklooid dat voor een korenfestival moet doorgaan maar dat verder geen enkele invloed heeft op het verder presteren van het koor.

• Marieke

'Iedereen klooit maar wat aan' Is er dan niemand meer die kan genieten van het feit dat je met allemaal verschillende mensen toch een aardig resultaat behaalt? Ik zal met mijn koor niet meedoen aan festivals maar laat me ook niet zeggen dat er maar wat wordt aangeklooid. Ik ben hartstikke trots op mijn zangers en het is nog om aan te horen ook. Sorry hoor, maar dit moet ik even kwijt. Poeh! ;-)

• bla bla bla

bla bla bla

• Marchien Leopold

Nou, nou, nou, wat een gekwetste ziel spreekt hier. Je hoeft toch niet aan een korenfestival mee te doen? Zelf houd ik er helemaal niet van. Er komen toch heel andere spanningen naar boven dan bij een concert en die komen de prestatie lang niet altijd ten goede. Maar er is maar 1 Nederlands KorenFestival en dat wordt elk jaar georganiseerd door de KBZON en heeft een zeer deskundige jury, en hoort dus absoluut niet tot de categorie korenfestivals waar jij blijkbaar mee in aanraking bent gekomen.

• maria

Inderdaad een gekwetste geest,anders zou je niet zo generaliseren.Zeggen dat iedereen maar wat aanklooit betekent dat je niet ziet wat er wel aan goeds gedaan wordt, en dat is er wel degelijk. Het NKF,dus het Nederlands Koren Festival is bepaald geen amateuristisch gedoetje.We hebben er zelf met een koor aan deelgenomen en kregen er een deskundig juryrapport, waar we wat mee konden .

Sterkte met je frustraties en geniet eens wat meer van de goede dingen die er gebeuren.

• anita

Wat leuk zeg allemaal deze reacties.

Nou wij hebben meegedaan op zondag 5 oktober in Someren.

Er zaten 5 koren in de halve finale, en wij hebben gewonnen.

Nu gaan we zaterdag 15 november naar Arnhem naar de finale.

Ik ben hartstikke trots op het koor waar ik bij zing.

Willen jullie onze site eens bekijken, ga dan naar http://members.home.nl/j.dierx

In de tekst staat Genti als link, als je deze aanklikt dan ga je naar de site van ons koor.

Lees ook maar eens in het gastenboek en de babbelbox.

Veel plezier op onze site.

Laten jullie even weten wat jullie van de site vinden?

Groetjes Anita.

• BOOG-ZuidHolland

Hallo Anita, ik ben blij dat jij tenmiste nog lol in t leven en in zingen heb.

Dat anderen dat niet hebben, niks van aantrekken…..

Zet m op 15 november in Arnhem ! !

klein vraagje: Vocaal Ensemble Genti is dus t zelfde als Giocoso uit Weert o.l.v. Rita Scheffers (winnaar Nationaal Kinderkoor Festival 2003) ???

Met vriendelijke groet, Donald van Doesburg Oosterbaan

WebMaster www.BOOG-ZuidHolland.nl

• anita

Hallo Donald,

Je hebt inderdaad gelijk,het zijn allebei koren van Rita Scheffers.

Ken jij Rita persoonlijk?

Groetjes Anita.

• anita

Wij zijn niet een koor.

Het zijn twee aparte koren maar wel allebei van Rita Scheffers.