Inzingen

  • Marieke

    Op mijn koor bestaat enige weerstand tegen inzingen. Ik probeer het zo leuk, afwisselend en vlot mogelijk te doen, o.a. door het boek van Klazien v.d. Vinne te gebruiken (ben er persoonlijk niet zo kapot van maar goed, ze heeft er verstand van). Verder heb ik tijdens een dirigentenopleiding van de SNK (zang)les gehad van Harjo Pasveer en Bas Ramselaar, ook hun oefeningen gebruik ik regelmatig. Eigenlijk vind ik het kinderachtig dat mensen hun mond houden en je heel uitdagend aan gaan staan kijken. Hoe kan ik nou duidelijk maken dat inzingen belangrijk is, of is zingen helemaal niet zo belangrijk?. Overigens: gelukkig doet het merendeel mee met inzingen maar ik wil de rest overtuigen van het nut ervan. Hebben jullie tips hiervoor en leuke websites of oefeningen die ik kan gebruiken. Alvast bedankt voor de reacties!

  • Arie

    Waarom maak je zelf niet wat inzing oefeningen op basis van het repertoire van jouw koor. Zeker met inzingoefeningen gebaseerd op nieuw in te studeren nummers kan je het nut van inzingen overtuigend aantonen.

  • Hans

    Marieke,

    Probeer de koorleden echt te overtuigen dat het gewoon slecht voor je stem is om niet in te zingen.

    Verwijs naar sporters die doen ook aan een warmingup.

    Persoonlijk werkt het bij net andersom, een koor wat niet inzingt is niet mijn koor.

    Hans.

  • hetty

    hallo marieke

    misschien kan je een leuke canon eens proberen.

    hetty

  • Lidy

    Hallo Marieke,

    Heb je al eens gekeken bij www.koorzangers.nl

    Succes met je koor!

    Lidy

  • Marieke

    Beste Arie, Hans, Hetty en Lidy, al jullie suggesties heb ik al uitgeprobeerd, maar kennelijk zonder succes. Het gaat ook niet om het hele koor maar het is een enkeling die er geen zin in heeft en demonstratief zijn mond houdt. Misschien verandert het nog in de loop der jaren, we blijven hopen. Bedankt voor jullie reacties!

  • Wim van Herk

    Beste Marieke,

    Ga repeteren en zodra je op een vocaaltechnisch probleem stuit, doe je een oefening, waarmee je het probleem kan oplossen. Op het moment dat koor merkt dat die aanpak nut heeft zullen ze zich meer openstellen. Het hangt ook sterk af van de overtuiging waarmee je het inzingen presenteert. De oefeningen die je doet moet je zelf door en door begrijpen. Het iemand een keer zien doen en direct nadoen mist vaak die overtuiging. Besef ook het effect van een oefening.

    Kom je er niet uit, neem gerust contact met me op.

    Wat ook werkt is een deskundige uitnodigen. Vreemde ogen dwingen immers.

    Ik heb diverse keren stemtrainingen gedaan bij koren, ook masterclasses, en is tot dusver succesvol.

    Veel sterkte en succes.

    Wim van Herk

    (www.wimvanherk.nl)

  • Niels

    Hoi Marieke,

    die enkeling die demonstratief de mond dicht houdt, moet maar opdonderen dan….Jij bent de muzikaal leider en dus bepaal jij wat je belangrijk vind en daar hoort inzingen m.i. zeker bij!

    Waarschijnlijk werd er, voordat jij bij dat koor kwam, niet ingezongen en zet hij of zij de hakken in het zand tegen alles wat ‘nieuw’ is onder jouw leiding. Dat zie je wel vaker…….ik kan me natuurlijk vergissen want ik ken de situatie verder niet.

    Gewoon stug volhouden en laat die persoon maar eens een stukkie voorzingen voor de rest van de club. Vervolgens frons je dan je wenkbrauwen zonder verder commentaar te leveren en ga je over over tot de orde van de dag…….

    Vooral niet van wakker liggen!!

    Succes,

    Niels

  • Marieke

    Bedankt Wim, voor je tips. En Niels, wat een heerlijke reactie, dan donderen ze toch op………………Ik zie het me nog niet zeggen. Weet je wat het gekke is, ik word er bijna onzeker van als mensen zo demonstratief naar je blijven kijken zonder mee te doen met inzingen. Eigenlijk idioot. Maar goed, jullie beide bedankt voor de reacties. Ik overleef het wel, dirigeren en zingen blijft gewoon leuk en zolang ik er nog lol in heb, neem ik de dwarspissers maar voor lief.

  • Andre

    Dag Marieke,

    wat ik vaak doe, weliswaar met een andere reden, is mensen in een grote kring zetten, waarbij ze niet naast iemand van de zelfde stemsoort mogen staan. Als jij dat ook doet met jou koor, ben je niet de enige die de “dwarspissers”aankijkt, maar worden ze door het hele koor bekeken. Daarnaast zou ik ze als ze hun mond houden ze er direct op aan spreken, dat kan nu toch wel eens. Verder heb je natuurlijk ook nog een bestuur waar je eens mee kunt praten.

    Groet en veel succes,

    André