Hoe hoog is het loodgehalte in een kristalglas van Schott Zwiesel?

Het gaat om de glazen waarvoor momenteel een spaaractie loop bij de Hoogvliet-winkels.
En wat zijn de voor- en nadelen van kristalglas t.o.v. kristal(buiten de prijs natuurlijk...)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
3K

Het beste antwoord

Door de productie methoden van kristalglas van Schott Zwiesel wordt het milieu niet onnodig belast. Zo zijn alle Schott Zwiesel glazen loodvrij!

De belangrijkste duurzame eigenschappen op een rij:
De glazen hebben een Eco-profiel en Carbon Footprint (CO2 balans).
De glazen zijn lood- en bariumvrij
Schott Zwiesel is milieu-gecertificeerd volgens ISO 14001:2004 en Eco-Profiel ISO 14040:2009.

Voordelen kristalglas t.o.v. kristal:
Het is loodvrij en het kan in de vaatwasser.
Kristal is zwaarder dan kristalglas
Goedkoper (zoals je zelf al zei)

Nadelen kristalglas t.o.v. kristal:
Het heeft niet zo'n mooie schittering als kristal en daardoor niet zo'n mooi kleurenspectrum, omdat het geen lood bevat en anders geslepen is en het heeft niet zo'n mooie klank (met proosten).
Kristal heeft een luxere uitstraling (als je luxe leuk vindt kan dit belangrijk zijn)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die glazen zijn gemaakt van Tritan Kristalglas. Dat bevat geen lood. Het is extra gehard glas, en daardoor breuk- en krasvaster dan kristal. Maar het is dus geen kristal.
bamibal
12 jaar geleden
Beste Brel,

Er zijn al goede antwoorden gegeven, maar hier even een berichtje van Schott Zwiesel zelf.

Schott Zwiesel maakt vanaf 2004 helemaal geen gebruik meer van zware metalen (dus ook niet van lood) in het kristalglas. Dit is een weloverwogen besluit geweest omdat lood en barium schadelijk zijn voor mens en milieu.
De fabriek van Schott Zwiesel staat midden in het Beierse Woud en dus hebben we een verantwoording naar onze omgeving.

Het voordeel van kristal is dat het zo mooi te slijpen is waardoor de lichtbreking mooi valt. De nadelen zijn echter dat kristal niet vaatwasmachinebestendig is en snel breekt. Niet heel praktisch dus, maar wel mooi.

Het gepatenteerde Tritan Kristalglas van Schott Zwiesel is van een dermate kwalitatief hoge samenstelling dat de officiële benaming kristalglas gebruikt mag worden. Schott Zwiesel maakt gebruik van het lichtmetaal titanium-oxide. Dit zorgt ervoor dat het kristalglas vaatwasmachinebestendig is (tot minimaal 2000 spoelgangen) en extreem breukvast.

Bijkomend is dat het Tritan Kristalglas sinds januari 2011 ook officieel Eco- en ISO gecertificeerd is. Dit houdt in dat de productie, maar ook de grondstoffen en de grondstofwinning dermate milieuvriendelijk zijn dat hier deze certificering voor afgegeven is.

Kristalglas is ook helder. In 'normaal' glas (kaliglas) zit een groene gloed door het ijzergehalte. In kristalglas is dit dermate gefilterd dat er geen groene gloed in zit en de wijnen goed op kleur beoordeeld kunnen worden.

Mochten er nog andere vragen zijn, dan horen wij het graag!

Groeten,

Suzanne Robbertsen van Schott Zwiesel Nederland.