wat mag er in een compostvat, en wat liever niet?

Van de voor de hand liggende dingen bedoel ik, ik snap dat je er geen oude stoelen in moet gooien.
Maar mogen ALLE etensresten erin? Bijv restjes gekookte groenten of die juist niet?
En mogen ook alle schillen?
Thee en koffiezakjes/

13 jaar geleden
in: Tuin
8K

Het beste antwoord

Wat mag wel?
Groen afval;gras, groente- en fruitresten, snijbloemen, dierlijke mest van planteneters zoals konijnen, cavia's, hamsters.
Bruin afval; stro, droge bladeren, droge takjes,houtsnippers, verbrokkelde eierschelpen.

Wat mag niet?
Vlees en vis, saus, vet, olie, kattenbakvulling, uitwerpselen van kat en hond, gekookte groenten, as.

Toegevoegd na 3 uur:
Leg onderaan op het rooster eerst een laag bruin afval om te voorkomen dat de gaatjes in het rooster gaan verstoppen. Nu kan je regelmatig bijvullen met je huis- en tuinafval. Zorg er ook voor dat bruin en groen afval afwisselend in lagen wordt neergelegd. Groen afval koekt namelijk gemakkelijk samen en vorm al snel een stinkende brij. Regelmatig bruin afval erbij is een must om dit te vermijden. Gebruik ook regelmatig een verluchtingsstok om recht in de afvalberg te steken, een kwartslag te draaien en terug omhoog te trekken. Niet roeren!
Bekijk ook af en toe of de compost niet te nat of te droog is. is het heel droog doe er dan wat groen afval bij. Is hij te nat doe je er wat bruin afval bij. Oh ja, dan is er ook nog een compostversneller te koop. Dit strooi je erbij en dan gaat het composteren sneller. Ik wens je tuintje smakelijk eten!
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat bedoel je met bruin afval?
amc
13 jaar geleden
Dat heb ik hierboven beschreven, is misschien niet zo duidelijk opvallend als je de regels overvliegt.
Ik bedoel daarmee; stro, droge bladeren, houtsnippers,
droge takjes, verbrokkelde eierschalen. Ik vind dit nu eenmaal bruin als het verdroogd is.:)

Andere antwoorden (7)

In principe al het organische afval wat vrij snel afbreekt. Blad van een eikenboom bijvoorbeeld breekt niet/heel langzaam af dus dat wordt afgeraden. Alles wat jij opnoemt kan er volgens mij in, alhoewel ik twijfel aan schillen en dan met name de schil van een sinaasappel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle soorten tuin , groente en fruitafval, ook eierdoppen, restjes gekookte groente.
Wat je niet moet doen is andere etensresten en brood e.d. er in gooien, dit gaat bederven en stinken.
Ook oppassen met niet te veel afgemaaid gras, dunne laagjes kan wel.
Af en toe een beetje compostmaker en voldoende water, anders gebeurd er niet veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebruikte koffiepads gaan bij ons in de compostbak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wél op de composthoop:
- Tuinafval zoals blad en naalden
- Takken (bij voorkeur in kleine stukjes of versnipperd)
- Gras (vermengen met stro, hooi of zaagsel)
- Mest van kleine huisdieren (geen kattenbakkorrels)
- Groente- en fruitresten
- Eierschalen
- Koffiedik en gebruikte theezakjes
- As uit de open haard (met mate)
- Zaagsel van onbehandeld hout

Niet op de composthoop:
- Vlees of vleesproducten
- Melkproducten en hele eieren
- Gekookt voedsel
- Zaadonkruid
- Menselijke uitwerpselen
- As van houtkool of steenkool
- Zaagsel van behandeld hout
- Zieke planten
- Sigaretten of sigarettenas

http://www.landleven.nl/doe-het-zelf/zelf-bouwen/article/753/compostbak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hou altijd als richtlijn aan : op een mooie zomerdag, gaat dit dan al tegen de avond stinken ? Zoja, dan gaat het niet op de composthoop maar in de bruine ton. Dat betreft vooral restjes gekookt eten (prakjes met jus, alleen een restje gekookte groente of een aardappel kan prima), botten van vlees, dingen uit de koelkast die al veel te ver over datum zijn....

Grofweg alles wat plantaardig is plus eierschalen kan prima op de composthoop, de rest liever in de bruine ton.
Koffieprut en thee is ook geen probleem. Schillen en stronken zijn juist uitstekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoorden maar wat je er beter niet door kunt gooien zijn takken en/of bladeren met doornen/stekels. Bij het wieden kom je dat dan steeds weer tegen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog een goede site gevonden.

http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Zelf%20composteren#Wel_of_niet_op_de_composthoop?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wel mag:
alles wat in de natuur groeit en bloeit kan in je compostvat,
theezakjes en koffiezakjes verteren ook.
ook kunnen alle schillen er in, maar liever geen aardappelschillen. eierschalen kunnen wel (zie je wel terug in je compost maar verteerd in je tuin verder.)
restjes gekookte groente kunnen ook.

niet mag:
geen papier er in. thee of koffiezakjes verteren wel maar ander papier liever niet.
geen vlees of botjes. die kunnen de katten wel op eten.

TIP: als je begint met composteren wil het helpen om er een dode kip in te doen. de bacillen in de dode kip helpen het composteren te versnellen. ook zijn er compostversnellers in de winkel te koop. een bakje wormen of maden is ook heel goed.

LET OP: de wormen en maden zijn belangrijk voor de compost. ze zetten voedsel om in mest, en houden de compost luchtig zodat de compost goed kan rotten en verteren.