Ik werk in het onderwijs, (momenteel met kleuters) en heb in mijn vrije tijd jaren lang een kinderkoor gehad.
Het werken met kinderen van 3 tot 5 jaar is lastig!! Voor een kinderkoor is deze leeftijd eigenlijk wat te laag.
Op de eerste plaats is het erg moeilijk voor kinderen in deze leeftijdsgroep om liedjes goed te kunnen onthouden. Ze hebben veel steun van bewegingen nodig en een goede leiding. Slechts weinig kinderen in die leeftijdsgroep zullen helemaal zelfstandig een lied kunnen reproduceren op het moment dat jij dat graag zou willen. Bovendien is dansen daarbij echt te moeilijk!! Kinderen in die leeftijdsgroep kunnen maar één ding tegelijk. Dansen en zingen tegelijk is voor ons al moeilijk, laat staan voor die kleintjes!! Bovendien moet je je van het dansen in die leeftijdsgroep nog niet heel veel voorstellen!!
De kinderen op mijn koor waren vanaf 6 jaar. Daar had ik mijn handen vol aan. Als de kinderen van 6 jaar zo'n jaar of 2 meezongen, dan kon ik er echt op gaan bouwen. De basis van de groep waar ik echt iets mee kon doen, was dus ongeveer vanaf 8 jaar. Toch moet je de jongere kinderen er wel bij hebben…. dat is je toekomst, en hoe eerder je ze hebt, hoe eerder je erop kunt bouwen. Maar…. ik raad je aan niet onder de 6 jaar te gaan zitten….. het valt echt niet mee om leiding te geven aan een groep van die hele kleintjes!!
Als je meer wilt weten, moet je even zorgen dat ik je e-mail-adres krijg!!
Succes!!