kinderkoortje

• anita

Ik wil een kinderkoortje beginnen in de leeftijd van 3 tot en met 5 jaar.

Ik heb helemaal geen opleiding hiervoor gevolgd.

Ik zelf dacht te beginnen met een cd die de kinderen nazingen, en daar danspasjes bij verzinnen.

Heeft iemand hier misschien ideeen over, en kan mij een beetje helpen?

Alvast bedankt voor je genome moeite.

Groetjes Anita.

• yvonne

Ik werk in het onderwijs, (momenteel met kleuters) en heb in mijn vrije tijd jaren lang een kinderkoor gehad.

Het werken met kinderen van 3 tot 5 jaar is lastig!! Voor een kinderkoor is deze leeftijd eigenlijk wat te laag.

Op de eerste plaats is het erg moeilijk voor kinderen in deze leeftijdsgroep om liedjes goed te kunnen onthouden. Ze hebben veel steun van bewegingen nodig en een goede leiding. Slechts weinig kinderen in die leeftijdsgroep zullen helemaal zelfstandig een lied kunnen reproduceren op het moment dat jij dat graag zou willen. Bovendien is dansen daarbij echt te moeilijk!! Kinderen in die leeftijdsgroep kunnen maar één ding tegelijk. Dansen en zingen tegelijk is voor ons al moeilijk, laat staan voor die kleintjes!! Bovendien moet je je van het dansen in die leeftijdsgroep nog niet heel veel voorstellen!!

De kinderen op mijn koor waren vanaf 6 jaar. Daar had ik mijn handen vol aan. Als de kinderen van 6 jaar zo'n jaar of 2 meezongen, dan kon ik er echt op gaan bouwen. De basis van de groep waar ik echt iets mee kon doen, was dus ongeveer vanaf 8 jaar. Toch moet je de jongere kinderen er wel bij hebben…. dat is je toekomst, en hoe eerder je ze hebt, hoe eerder je erop kunt bouwen. Maar…. ik raad je aan niet onder de 6 jaar te gaan zitten….. het valt echt niet mee om leiding te geven aan een groep van die hele kleintjes!!

Als je meer wilt weten, moet je even zorgen dat ik je e-mail-adres krijg!!

Succes!!

• Marieke

Vanavond zag ik een reportage over K3. Dat is toch die meidengroep waarvan peuters de liedjes allemaal uit het hoofd kennen? Dat noemen ze geloof ik de kracht van de herhaling…………………….. Dus helemaal onmogelijk is het kennelijk niet.

• yvonne

Probeer het maar eens met een clubje peuters!!!! Met een of twee kinderen zal het misschien na heel veel tijd wel lukken. Echter…. helemaal zelf zullen ze het niet kunnen!! Ze hebben altijd de steun van bv. de cd nodig. En je wilt met een kinderkoor toch dat ze zelf iets kunnen zingen en niet afhankelijk zijn van een cd.

Wat wij in de praktijk zien is dat zelfs kinderen van 7 en 8 jaar nog moeite hebben om een lied van K3 echt helemaal zelfstandig te zingen.

Bovendien….. probeer maar eens te werken met een groepje kinderen van 3 tot 5 jaar!!! En dan heb ik het minstens over een stuk of 10/15…. anders kun je niet van een koor spreken!!! Liever nog zo'n 25 kinderen natuurlijk!!!

Als je het dan hebt over de leeftijd van 3 tot 5 jaar, dan zul je zien dat je daar je handen aan vol hebt!! Zelfs als nog niet eens aan het zingen zijn!!!

• Anita

Hallo dames,

Bedankt Yvonne voor je reaktie, ik heb zelf een tweeling van 5.

Het is inderdaad een hele stap om zoiets te beginnen, maar het lijkt mee iets geweldigs.

Als ik in de kleuterklas zie hoe al die 24 kindertjes zo aandachtig naar de juf kunnen luisteren dat is kei leuk om te zien.

Ik help best vaak mee in de kleuterklas en het lijkt me heel leuk om iets met die leeftijd groep te beginnen.

Zelf zing ik huwelijksmissen en het leek me leuk om iets met die kleintjes te gaan beginnen.

Als jullie zin hebben om op mijn site te kijken dan kan dat op:

http:// members.home.nl/j.dierx

Alle hulp is welkom dus als jullie nog ideeen hebben, laat ze maar horen.

Groetjes Anita.