Audities Huygens Projectkoor

?Curse upon Iron? ? concerten rondom herdenking / bevrijding

Muziek is bij uitstek een middel om gevoelens tot uiting te brengen. Zeker als deze muziek geschreven is vanuit een besef van normen en waarden, zoals in de composities ?Curse upon Iron? van de Estse componist Veljo Tormis en de ?Mis voor Dubbelkoor a-capella? van Frank Martin. HuygensMusic wil rond 4 en 5 mei 2004 een aantal concerten organiseren waarin muziek van deze componisten centraal staat.

In 1972 schreef Tormis het koorgedicht ?Raua needmine? oftewel ?De vervloeking van het staal?: Alles wat de mens gecreëerd heeft kan zich tegen hemzelf keren, als hij de creatie gaat gebruiken zonder aandacht voor ethiek. Het gevaar dat verscholen zit in ijzer zal zich tegen de mens keren door de mens zelf; als mensen niet redelijk zijn, zal ijzer iedereen vernietigen.

Volgens volkswijsheid zal kennis over de essentie en creatie van dingen mensen macht over deze dingen geven. Zo wordt ook geschreven in de Finse nationale sagen en legenden ?Kalevala? van August Annist, die Tormis als uitgangspunt neemt voor ?Raua needmine?.

De ?Mis voor dubbelkoor? van de Zwitserse componist Frank Martin werd in 1920 gecomponeerd. De eerste uitvoering was echter pas in 1962. ?Ik zag geen waarde in een uitvoering?, zei de componist, ?want ik was bang dat men het werk zou waarderen vanuit een puur esthetisch oogpunt. Ik zag het als een zaak tussen mij en God.? De dubbelmis was Martins eerste liturgische werk. In deze mis zijn Martins grote verbeeldingskracht en contrastrijke verwerkingen van het notenmateriaal het meest in het oog (oor) springende aspect, welke een hoge mate van spiritualiteit aan het werk meegeven. Hij zei: ? Wat mij bewoog tot het schrijven van een mis - zoals overigens bij vele andere musici - was in de eerste plaats de tekst, maar ook de vorm, welke vol is van verwondering en bewondering vanuit zowel het esthetisch als het psychologisch oogpunt.? Het werk is een uiting van Martins eigen spirituele gevoelens bij de mistekst.

Onder leiding van dirigent Hans Tijssen zullen vanaf februari op vrijdagavond de repetities in Hattem plaatsvinden. In december en januari zullen de audities voor dit project plaatsvinden. Heeft u belangstelling om mee te doen? Bel dan voor meer informatie: 038-4239113 of mail huygensmusic@hotmail.com