passiemuziek

• Th.h. de Bie

Beste lezers,

Ik ben op zoek naar een geschikt groot werk van plus minus 60 minuten om in de passietijd uit te voeren. Het moet in ongeveer 3 maanden ingestudeerd kunnen worden. Graag met orkest en een gemengd koor van ongeveer 45 mensen. Er mogen ook solisten bij zijn. Graag een niet te uitgebreid orkest. We zoeken stukken van ongeveer de baroktijd tot romantiek. Alle ideeen zijn welkom.

Alvast bedankt voor het zoeken.

Met vriendelijke groet,

Een enthousiast koorzanger.

• Marchien Leopold

Beste enthousiaste koorzanger,

Een prachtig stuk is “Der Tod Jesu” van Carl Heinrich Graun. Typisch overgangsstuk van barok naar klassieke tijd. Er zitten 5 grotere koorgedeelten in, verder koralen. Orkestbezetting: strijkers, 2 fluiten, 2 hobo's en 2 fagotten. Ik weet niet hoe handig jouw koor is, maar het zou te doen kunnen zijn in 3 maanden. Voor de solisten heb je 2 sopranen nodig (er zit veel solowerk voor sopraan in, waardoor het wat zwaar wordt voor 1 sopraan, maar ook dat is eventueel mogelijk), een tenor en een hoge bariton. Lengte van het stuk, met slimme coupures in de da capo gedeelten van de aria's is ca. 75 minuten. Een ander mooi stuk, maar niet met orkest maar met orgel of pianobegeleiding is de Via Crucis van Franz Liszt. Dit stuk duurt wat korter dan een uur en hoe lang precies hangt erg van het tempo af. Nog een aardig stuk is de Markus Passion van Reinhard Keiser. Niet moeilijk voor het koor. Lastig is hooguit dat het koor veel korte deeltjes heeft, die onderdeel zijn van het lijdensverhaal. 5 maten en dan is het klaar. Ook een niet al te uitgebreide orkestbezetting. Ik weet zo uit mijn hoofd niet meer precies wat er nodig is, maar dat kan ik wel voor je opzoeken. Verder 4 solisten.

Groeten,

Marchien Leopold