projectkoor

• Jan Draaijer

Beste mensen,

Na jarenlang vaste dirigent van verschillende koren te zijn geweest, wil ik nu de boel omdraaien: ik wil muziek uitvoeren en daar mensen bij zoeken. Wie weet hoe zoiets werkt? Wie kan mij vertellen welke valkuilen ik tegenkom? Moet ik een stichting maken? Hoe zorg ik voor een honorarium? Wat doe ik met geld dat overblijft? (als dat al zou kunnen) Kortom, ik wil graag ervaringen van mensen die met projectkoren hebben gewerkt. Graag reacties rechtstreeks op mijn e-mailadres. Ik hou jullie op de hoogte van eventuele vorderingen.

Dank,

Jan Draaijer

• Liesbeth van Hoffen

Dag Jan,

Als organisator van projectkoor Focus Vocaal te Groningen heb ik enige ervaring opgebouwd met deze materie.

Je kunt gewoon klein beginnen: een aantal koorzangers die je al kent bij elkaar zetten, de kosten van zaalhuur, bladmuziek en dirigent delen en gaan zingen.

Sommige gemeentes sponsoren zelfs eenmalige uitvoeringen van ad hoc gezelschappen–> informeer ter plaatse naar de mogelijkheden

Wil je het groter en formeler aanpakken en aanspraak kunnen maken op subsidies, dan is het goed om een stichting of vereniging te vormen

Gebruik het Vademecum voor de koorzang (Unisono (Utrecht) uitgave)

Verzamel een actief bestuur om je heen (dit hoeven niet noodzakelijkerwijs allen koorzangers te zijn)

Brainstormen is goed, doe dat als dirigent vooral over ‘wat maakt dit project bijzonder?’ Dat wil zeggen: is de muziek speciaal? spring jij er als dirigent uit? Liggen er bijzondere optredens voor de koorzangers in het verschiet. Maak hiervan gebruik bij je werving van zangers en PR ((lokale) kranten zijn best bereid om artikelen te wijden aan leuke nieuwe initiatieven)

Informeer bij mogelijke subsidiegevers nauwkeurig naar hun richtlijnen en regels

(hoe vaak mag je aanvragen: bij elk project of eens in de 3 jaar?, etc)

Leg een database aan met namen en wensen van individuele koorzangers –> misschien wil iemand wel meedoen aan een zomerproject, maar niet aan een project wat enkele weekenden beslaat etc, etc

Een project goed opzetten en uitvoeren is ‘een vak apart’ –> ga na of je dat zelf wel kunt en wilt of dat je daar anderen voor inschakelt.

Veel succes!

Liesbeth van Hoffen

TeL: 050 5773157 e-mail: lvanhoffen@planet.nlJan Draaijer schreef:

>

> Beste mensen,

> Na jarenlang vaste dirigent van verschillende koren te zijn

> geweest, wil ik nu de boel omdraaien: ik wil muziek uitvoeren

> en daar mensen bij zoeken. Wie weet hoe zoiets werkt? Wie kan

> mij vertellen welke valkuilen ik tegenkom? Moet ik een

> stichting maken? Hoe zorg ik voor een honorarium? Wat doe ik

> met geld dat overblijft? (als dat al zou kunnen) Kortom, ik

> wil graag ervaringen van mensen die met projectkoren hebben

> gewerkt. Graag reacties rechtstreeks op mijn e-mailadres. Ik

> hou jullie op de hoogte van eventuele vorderingen.

> Dank,

> Jan Draaijer

• Jan Draaijer

Dank je wel voor deze uitgebreide reactie. Een heleboel komt overeen met mijn eigen ideeen en dat is goed; ik word dus in een aantal dingen bevestigd.

Dank je wel.

Jan