Bedankt voor de suggesties…
Ik heb om te beginnen wat bij partitura.be besteld..
Zal m'n zoektocht op internet nog maar eens voortzetten.
Natuurlijk wil nog even reageren op het antwoord van Math:
Bij ons zijn er in de laatste 2 jaren 15 nieuwe jonge leden begonnen. Ik ben d'r ook een van. Dit is blijkbaar voor onze regio zeker een uiterst hoge score… want wij zijn recent als verjongingscommise uitgenodigd geworden voor het korenoverleg van ons district.. en voor de volgende vergadering weer.. het speeld dus heel erg!
Door de start van onze koorscholing 2 jaar geleden is het op gang gekomen. Nu zijn al diverse jonge leden actief in bv de pr-commissie, de verjongingscommissie (4 jonge leden), websitecommissie en is zelfs 1 van de nieuwe leden in het bestuur gekozen door de leden.
Het zal nooit onze bedoeling zijn om weg te gaan bij dit koor. Wellicht ooit met een groepje een 2e koortje .. ok dat zou kunnen, maar dat is nu al het geval bij de oudere leden .. 2 apparte koortjes zijn er al!
Het repertoire wat in het grote koor gezongen wordt is niet altijd even leuk om te horen door andere (jongenen), kwestie van smaak, maar het zingen ervan wordt ook door de jongeren als leuk ervaren.
We willen ook niet het concert-repertoire aanpakken, maar meer suggesties doen om eventueel aan het bar-repertoire toe te voegen.. of laten zingen door de jongeren leden (niet alleen jonge leden, maar de laatst binnengekomen leden), de “benjamins”.
Zelfs onze dirigent wil tijdens repetities met een kleiner koortje andere nummers gaan instuderen.. wellicht deze “benjamins” maar dit kunnen ook andere door de dirigent aangewezen personen zijn. Met als achterliggende gedachte het kunnen maken van een totaal vullend zangprogramma.. dus diverse nummers door het gehele koor, maar daarnaast ook optredens van deze groepjes…
Mij staat dit erg aan. Meer afwisseling voor het publiek en de mogelijkheid om meer contact met het publiek te krijgen want een 100 man tellend koor is toch erg statisch, met een kleiner groepje kun toch wt meer spelen met het publiek .. meer entertainment erbij proberen te krijgen.
en.. ja wij zingen al jaren (vooral dan barrepertoire) barberschop nummers… 1 heel goed voorbeeld hiervan is “i'm the Musicman” welke wij in september tijdens het concours in Zutphen (halve finale en hopelijk hele finale van nederland) ten gehore zullen brengen!
Op dit moment zijn we weer druk bezig met de voorbereidingen voor de koorscholing van Oktober: waardebonnen, redactionele stukken, brieven etc om deze weer gevuld te krijgen. Het lijkt me dat dit dit jaar geen probleem zal gaan worden.. afgelopen zondag hebben we een concert gegeven waar we 50 waardebonnen bij ons hadden.. deze konden ze bij ons op komen halen.. we hebben er nog 4… wordt tijd om de 2e oplage te gaan drukken!
groetjes
Wilbert
Om de jonge leden na de koorscholing in het koor te krijgen .. want de koorscholing is gratis en vrijblijvend.. en daarna te houden moeten we natuurlijk voor iedereen leuke muziek maken!
We hebben al altijd een heel breed repertoire gehad, alleen populaire en engelstalige nummers niet al te veel.. veel jongeren spreekt net dat denk ik veel aan!
Ik denk als ze eenmaal met een populair nummer binnengehaald kunnen worden zullen ze vanzelf ook de moeilijkere wat minder toegangkelijke nummers (russiche, tsjechiesche, kerkmuziek, oud-hollandse) ook leuk gaan vinden.. zeker om te zingen..